mandag 8. august 2011

Friluftslivsperla Solund

Anette studerer føreren.
Da var det endelig tid for ferieturen til Anette og meg. Jeg kom til Sogndal på søndagkveld. Litt sliten etter Trollrock som var overaskende bra. Mange bra artister og folk. Da jeg skulle pakke ut av bilen klarte jeg å låse nøkklen min i bilen så mandagsmorningen startet med en telefon til Naf. Etter å ha pakket ut flyttelasse til Anette inn i min bil og jeg fikk flytta over mitt var vi klare for tur!

Vi hadde ikke planlagt denne turen mer en at vi skulle til en øy som het Solund som ligger ytterst i Sognefjorden der det er klatremuligheter. Solund er den vestlagte øya i Norge og den minste komunnen i Sogn og Fjordane der det bor ca 800 innbyggere. Solund er en stein øy som består av en skjelden bergart konglomerat.

Vasker opp etter middagen.
For å komme oss til Solund måtte vi ta to ferger.Vi hadde jo seff ikke sjekka fergetidene så vi missa ferga til Krakhella og måtte vente i 2 timer på neste. Vi laget middagen på primusen og nøt det stålende været mens vi venta. Etter ca 5-6 timer på farten var vi fremme ved klatrefeltet Nessa. Det første som møtte oss da vi steg ut av bilen var angrep av knott. De var overalt!!! Satte opp telte i hu og hast. Etter et par glass vin og vi var klare for legge tid.

Anette gjør seg klar


Varmet opp med lett, men lang rute
















Vi sto opp til oversyet vær, men ingen regn. Etter at vi hadde kosa oss i veggen hele dagen dro vi inn til Harebakken sentrum. Sentrum inneholdt en liten havn med en resturant, spar butikk, og ett turistkontor. Vi ble begge veldig overasket over sistnevnte, men etter den dagen var vi innom hver dag for å forhøre oss om ulike ting :) Ny middag ble laget på primus. Vi tente bål og spilte jazzi. Halv ni var vi i teltet for da våknet kotten til liv.

På led opp....

Studering av ruter


Etter en lang natt ga jeg opp å få sove og sto opp kl 4, laget frokos og slås med knotten som svirra rundt hue. Ble ikke like mye klatring denne dagen ettersom begge hadde fått lite søvn og var litt borte vekk. Vi gikk opp på et fjell som het... Merket DNT varder hele veien opp. Halveis opp ble lunsjen laget på primus. På vei ned møtte vi en lokal mann, han fortalte oss masse om øya, blant annet fra vesle Solund som er den ander øya i komunnen kan man se ut på det vestligste øya og fryrtårnet i Norge. Hyggelige lokale møtte vi overalt.



Kaja i Harebakken
Eggerøre til lunsj






















Anette koser seg  i sola

En helt fantastisk utsikt mot havet

Spise pause på varden


DNT sin mest vestliggende hytte, Råkenestet
Grilling og kos ved hytta




















Vi pakka ned telte og reiste til Sogndal turistlag sin hytte som heter Råkenestet. Hytta ble kjøpt i 2009 og er fra 1800 tallet, dette fikk vi vite av naboen som drev å lasta høy over på en båt. Hytta ligger ca 15 min gange fra veien, veldig lett å komme inn der med båt eller kajakk også. Middagen ble fordøyd og vi var veldig klare for å senga. 13 timer senere våknet vi til live og var klare for sykkeltur til naboøya til Solund. Vi reiste inn til Harebakken, parkerte bilen og startet sykkelturen. Etter ca 1 km streika sykklen min. Etter 3 lange og frustrerende timer ga vi opp å fikse girene. Vi pakka bilen og tok turen over. Ferga over er gratis og tar ca 7 min over til andre siden. Kommunen har funnet ut at det er billigere og ha en ferieovergang istede for å bygge en bro. Vi kjørte rundt på hele øy og tok en fjelltur.


Utsikt til det vestligste punkte i Norge


Anette signerer i boka
Etter å ha tilbringet 4 fantastike dager på Solund var det på tide å dra igjen. Været var meldt dårlig så vi bestemte oss for å dra tilbake til Sogndal. Hadde vi hatt mer tid på oss så hadde vi helt klart tatt med oss kajakker eller lånt oss noen. Det koster 400kr pr dag å leie by the way. Øykommunen består av 1700 øyer og skjær så mulighetene er mange.
 
Solnedgang

Middag  inne siste dagen
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar