mandag 8. august 2011

Friluftslivsperla Solund

Anette studerer føreren.
Da var det endelig tid for ferieturen til Anette og meg. Jeg kom til Sogndal på søndagkveld. Litt sliten etter Trollrock som var overaskende bra. Mange bra artister og folk. Da jeg skulle pakke ut av bilen klarte jeg å låse nøkklen min i bilen så mandagsmorningen startet med en telefon til Naf. Etter å ha pakket ut flyttelasse til Anette inn i min bil og jeg fikk flytta over mitt var vi klare for tur!

Vi hadde ikke planlagt denne turen mer en at vi skulle til en øy som het Solund som ligger ytterst i Sognefjorden der det er klatremuligheter. Solund er den vestlagte øya i Norge og den minste komunnen i Sogn og Fjordane der det bor ca 800 innbyggere. Solund er en stein øy som består av en skjelden bergart konglomerat.

Vasker opp etter middagen.
For å komme oss til Solund måtte vi ta to ferger.Vi hadde jo seff ikke sjekka fergetidene så vi missa ferga til Krakhella og måtte vente i 2 timer på neste. Vi laget middagen på primusen og nøt det stålende været mens vi venta. Etter ca 5-6 timer på farten var vi fremme ved klatrefeltet Nessa. Det første som møtte oss da vi steg ut av bilen var angrep av knott. De var overalt!!! Satte opp telte i hu og hast. Etter et par glass vin og vi var klare for legge tid.

Anette gjør seg klar

Varmet opp med lett, men lang rute

Vi sto opp til oversyet vær, men ingen regn. Etter at vi hadde kosa oss i veggen hele dagen dro vi inn til Harebakken sentrum. Sentrum inneholdt en liten havn med en resturant, spar butikk, og ett turistkontor. Vi ble begge veldig overasket over sistnevnte, men etter den dagen var vi innom hver dag for å forhøre oss om ulike ting :) Ny middag ble laget på primus. Vi tente bål og spilte jazzi. Halv ni var vi i teltet for da våknet kotten til liv.

På led opp....

Studering av ruter

Etter en lang natt ga jeg opp å få sove og sto opp kl 4, laget frokos og slås med knotten som svirra rundt hue. Ble ikke like mye klatring denne dagen ettersom begge hadde fått lite søvn og var litt borte vekk. Vi gikk opp på et fjell som het... Merket DNT varder hele veien opp. Halveis opp ble lunsjen laget på primus. På vei ned møtte vi en lokal mann, han fortalte oss masse om øya, blant annet fra vesle Solund som er den ander øya i komunnen kan man se ut på det vestligste øya og fryrtårnet i Norge. Hyggelige lokale møtte vi overalt.

Kaja i Harebakken
Eggerøre til lunsj

Anette koser seg  i sola

En helt fantastisk utsikt mot havet

Spise pause på varden

DNT sin mest vestliggende hytte, Råkenestet
Grilling og kos ved hytta

Vi pakka ned telte og reiste til Sogndal turistlag sin hytte som heter Råkenestet. Hytta ble kjøpt i 2009 og er fra 1800 tallet, dette fikk vi vite av naboen som drev å lasta høy over på en båt. Hytta ligger ca 15 min gange fra veien, veldig lett å komme inn der med båt eller kajakk også. Middagen ble fordøyd og vi var veldig klare for å senga. 13 timer senere våknet vi til live og var klare for sykkeltur til naboøya til Solund. Vi reiste inn til Harebakken, parkerte bilen og startet sykkelturen. Etter ca 1 km streika sykklen min. Etter 3 lange og frustrerende timer ga vi opp å fikse girene. Vi pakka bilen og tok turen over. Ferga over er gratis og tar ca 7 min over til andre siden. Kommunen har funnet ut at det er billigere og ha en ferieovergang istede for å bygge en bro. Vi kjørte rundt på hele øy og tok en fjelltur.

Utsikt til det vestligste punkte i Norge

Anette signerer i boka
Etter å ha tilbringet 4 fantastike dager på Solund var det på tide å dra igjen. Været var meldt dårlig så vi bestemte oss for å dra tilbake til Sogndal. Hadde vi hatt mer tid på oss så hadde vi helt klart tatt med oss kajakker eller lånt oss noen. Det koster 400kr pr dag å leie by the way. Øykommunen består av 1700 øyer og skjær så mulighetene er mange.

Solnedgang

Middag  inne siste dagen

lørdag 30. juli 2011

Hyggedalen

Da går sommeren snart mot hell. Tiden for å forflytte seg fra Hemsedal har kommet. Har vært i HYGGEDALEN i netsen 6 uker. Har truffet så mange flotte vesner her, naturen er fantastik, ja alt har bare vært fryd og gammen. Jeg har gått 15 av de 20 toppene i Topp Hemsedal noe jeg er fornøyd med. Har vært på Vetlehønd 6 ganger iløpet av sommeren i alt slags vær. Elvesnorkling med venner, downhillsykkling, klatring, slakk line, grilling, fisking og Via Ferrata har også vært aktiviteter som har vært super duper.
                                Legger ut noen bilder av de fine øyeblikkene jeg har fått oppleve.

Katarina på vei opp til Storehødn

Fisking

På toppen av Kyrsjebønnøse

På vei opp Steget møtte vi Dagros :)

Katarina på vei ned fra Harahødn

Ole Kristian på led i Ura

Magnus på toppen av Ranastøngji, i bakgrunn Jotunheimen
Strålende vær på toppen av Buaknuppen

Familje besøk

Slakkline i hagen

onsdag 29. juni 2011

Sommer i Hemsedal!

Sommer i Sogndal, bading og kubb på Nordnes.
Sommeren er godt i gang. Siste eksamen var unnagjort 31 mai og nå har jeg en bachelor utdanning i friluftsliv. Ferdig utdanna uteligger kan du også kalle meg slik Bård i klassen kaller oss. Litt trist, men også godt å vite at man endelig kan starte å skaffe seg jobb erfaring.  Starten av ferien var jeg i Sogndal. Tiden gikk med til klatring (både Sogndal og Gol), padle kajakk og grilling da været var ok.

Kjærlighet ved førset blikk..

Målet for sommeren var å finne en jobb som er relatert til utdanningen min. Etter litt leting på nette fant jeg Norske Opplevelser. Sendet mail å spurte om de trengte noe hjelp til sommeren og det gjorde de. Nå oppholder jeg meg i Hemsedal der jeg jobber for Norske Opplevleser. Jeg hadde ingen store forventinger verken til jobben eller for Hemsedal. Har vært her i snaut en uke og jeg stortrives!!!  Det er så mye å henge fingra i her at jeg vet ikke hvor jeg skal starte?

Så lenge man er i godt selskap spiller det ikke ingen rolle om usikten er bra.
På toppen av Gjeiteberget

Kort om jobben. Jobber som guide for Norske Opplevelser. Der guider jeg turer som Via Ferrata, elvesnorkling, fjelltur til Vetlehøden, elgesafari og sitter i sykkelutleien.

Les gjerene mer om aktivitetene på Norske Opplevelser.
Så det er bare å komme til Hemsedal for litt action og spenning i ferien.
Toppen av Bjørnebergnøse, ikke altid værmeldingen stemmer.

Utenom jobben er det klatring( når det ikke regner), er med på Hemsedal topp 20 ( Vandring på 20 ulike topper ) der jeg så langt har gått 5 av toppene, kajakk, slakkline, sykkel og mye mer. Har blitt kjent med masse herlige mennesker som helt klart gjør tia i Hemsedal tipp topp tommel opp!

mandag 16. mai 2011

Nornes (skoletur)

Odd Lenart og Gjert forteller historien om slaget på Fimmereite.
Denne gangen gikk turen til Nordnes. Siste turen i kurset friluftsliv og psykisk helse. En slik tur var akkurat det jeg trengte etter mye jobbing med Nerk og undervisning om i hverander. Fikk koblet helt av samt jeg lærte mye spennende aktiviterer og ulike måter å lage mat på ute i naturen.

Vi ble delt i grupper på ca 8 stk. Hver gruppe fikk utdelt en lavo og hadde ulike aktiviterer de skulle rigge opp til. I tilleg laget hver gruppe steinovn og kokegrop. Det tok en del tid å lage maten i kokegrop og steinovnen ettersom vi måtte lage alt fra bund. Veldig artig å ha lært å lage mat ute på en annen måte en kun bål. Setinovn er noe jeg helt klart vil komme å bruke på flere turer. Kokegropen brukte vi til middagen som var grønnsaker ( gulerøtter, poteter, løk, sopp) og fersk laks ( ca 3 kg på 8 stk). Steinovnen ble brukt til å lage brød, innbakte muffins i apelsinskall og ostesmørbrød.

Slik laget vi steinovn:

Slik laget vi kokegrop:
Fisk og grønnsaker laget i kokegrop
Grav et hul som er ca 40 cm i bredden, lengden og dybden( alt ettersom hvor mye mat man lager). Legg deretter flate steiner på bunden av bakken og rundt veggene i gropen. Tenn på et bål i en times tid. Husk å hold liv i bålet. Legg på apelsinstore steiner ned i bålet så de blir varme. Etter en times tid tar du ut alt av glør og apelsinstore streiner. Legg maten ned i gropen (pakket inn i folje), legg så de apelsinstore steinene neddi og til slutt torv og jord på toppen. Koke tid er ca halvtime pr kg med mat.

Vi efarte at poteter og grønnsaker ikke trenger å være neddi gropa like lenge som fiksen.

Vi hadde også ulike aktiviteter på turen:
Sanesløype
- Rapell ( Feste tau i tre for å så rapelere ned)
- Sanseløype (tau som gikk rund trær med forskjelige gjenstander festa på taue, deltaker har bind rundt øyene)
- klatre i tre ( et lett og et vansklig )
- spindelvev ( binde tau mellom to lær i forskjelige høyder og vinkler, deltaker skal prøve å komme seg over uten å være borti trete.
-topp tau klatring ( Feste tau i f.eks tre for å så klater)

Denne turen har vært innspirerende og lærerik. Dette er noen eksempler til ulike aktiviteter man kan benytte seg av på alle slagt turer og med hvem som helst.

onsdag 27. april 2011

Påske ferie til fjells

Det var veldig digg med sein påske og strålende vær i år. Starta påsken rolig med noen topp turer i Sogndalsdalen (Oksli og Sogndalseggi) og en dag i Heggemyrande. Årets første grill ble tent og slakklina ble pussa støv av. Våren er endelig her!

Påske turen gikk til Jotunheimen.
Jotunheimen på fylkesgrensa mellom Oppland og Sogn og Fjordane er eit stort sett urørt fjellområde prega av majestetiske fjell og isbrear. (Dnt)

Heidi og jeg i Storutledalen

Dag 1 Onsdag: Jeg og Heidi dro opp til Leirvassbu på ettermiddagen onsdag 24 april. Vi campa i telt utenfor hytta. 6 km fra parkeringen. Rolig start ettersom det var lenge siden begge hadde gått med full oppakning.

Pannekaker var rimelig godt!!

Dag 2 Torsdag: Vi var klare til avmarsj kl 10. Gikk 12 km inn til Olavsbu der vi hadde lunsj inne ettersom det var et veldig skiftende vær den dagen. Grunnet det skiftende været var det mange små stopp Av og på med klær. Etter lunsj gikk vi 9 km. Vi campa ved krysset Storutla. Jeg hadde kjøpt pannekaker på Olavsbu så de ble laget på primusen. Perfekt avslutning på dagen.

Dag 3 Fredag: Våkna til overskyet vær, men dette forandra seg uttover dagen til strålende sol. Nedi Storutledalen var snøen bløt. Dette var dagen med mest stigning. Den seigeste bakken opp var på 400 h/m på ca 1 km. 14 km ble tilbakelagt den dagen. Men ustikten vi fikk var helt fantastisk. Hurrungane og Fanaråken så vi kjempe klart. Vi slo opp camp noen hunder høydemert over Krossbu. Vi fant en bar flekk der vi spiste middage og nøyt den helt fantastiske utsikten helt til sola gikk ned. Ikke hver dag du sitter på do og ser rett mot Hurrungane ;)

Nyter den fantastiske utsikten!

Super happy med spotten vår :)
Av med feller, klar for nedkjøring.
Dag 4 Lørdag: Vi sto opp laget frokost. Da vi skulle pakke sammen fikk vi besøk av Lemen. Det sprang inn under sekkene våre. Vi skvatt begge to, men fikk tetett igjen et hul der det sprang inn. Vi gikk opp mot Smørstabren. Det var fint vær, men en del vinn når vi gikk opp. Det var digg med litt jevn stigning. Utsikten var flott. Vi så Storebjørn fra alle kanter under turen. Nå fikk vi den på nært hold. Ned igjen på sørsiden av breen var det bløt og dårlig snø. Vi tok lunsj midt i bakken og da vi kom ned fikk vi oppleve turens værste snøforhold. Uansett om du hadde feller eller uten sto du enten fast eller fikk du bak glatte ski. Det ble en del banding og frustrasjon før vi kom frem til Leirvasbu igjen. Kjøpte kald Cola som bedra humøret :)  Vi "skled" ned igjen til bilden der vi bokstavlig talt campa ved siden av den. Sovna som en stein den natta.
På vei opp Smørstabren

Heidi på vei ned fra bren. Ibakgrunn Storebjørn.

På vei opp Loftet

Dag 5 Søndag: Da var det tid for topptur. Etter mye om og men bestemte valgte vi å gå på Lofte ettersom det var nærmest veien og vi hadde ikke noe lyst til å gå en lang innmarsj. Ettersom dette er en nord side så tok vi oss god tid på morningen. Dette var en seig lliten jævel fant vi ut. Kroppen kjente at den hadde arbeida i noen dager så det gikk sakte , men sikkert. På et parti måtte vi ta av ski og gå til fods. Det var mye vindskare. Etter vi hadde gått ca 6 km opp var vi på toppen. Det var en flott utsikt. Turen ned gikk bra. Ikke det beste føre, men jo lengere ned vi kom var det fin vårsnø.

På toppen av Loftet

Kunne ikke bett om bedre vær og turfølge. Tipp topp påske.