mandag 6. desember 2010

Klatre tur til Frankrie (Skoletur)

Da er siste tur som klasse på B3 tilbakelagt. Det har vært en minnerik tur med mange gode opplevelser. Oppholde var på to uker, men sammen med en god gjeng ble jeg igjen i en uke ekstra. 3 uker i Frankrike midt i skoleåret er ikke så ille det.

På vei til Correns

Ca halve klassen reiste nedover noen dager før. Vi nøt fine dager i Nice selv om været ikke var helt på topp fikk vi oppleve Fransk kultur: Vinen, crossong og bagueten var å få tak i hvor som helst. Hadde litt problemer med å kominikasjonen til tider (store deler av farnskmenn nekter å snakke engelsk, eller rett og seltt ikke kan å snakke engelsk)

Første dag i veggen

Etter noen dager var det på tide å møte resten av klassen. Etter noen timer var vi fremme i Correns. Noen timer der igjen så hadde vi okupert en stor del av campingplassen. Vårt hjem i 2 uker. Jeg og Elise fikk det veldig hjemmekoslig.

Student tema hadde vi ved elva
 Målene for denne turen var:
- Bli trygg på egen ferdighet med klatring på led på borebolter
- Oppfølging og veiledning av medstudenter på klatrefeltet
- Lærerike studenttema (eksamensforberedelse)
- Individuell oppfølging på egne mål med oppholdet i Frankrike
- Bli kjent med ulike kommersielle måter å legge opp klatrevirksomhet
- Opplevelse

Sånn gikk dagene:
Sto opp kvart på ni. Klassen møttes kl ni for å ha student tema der en av oss styrte undervisningen i ca 45 min. Vi dro på klatrefeltet der vi fikk klatre noen timer før vi hadde ett nytt studenttema og lunsj. Etter det kunne vi gjøre litt som vi ville. Ettersom dette var en klatre tur ble de fleste igjen å klatret til rundt kl seks da dro bilene tilbake til camp. Klatrefeltet lå i en fin gå avstand fra leiren så det ble noen gå turer hjem.

Litt om klatrefeltet Châteauvert:
Feltet består egentlig av en rekke klipper som ligger på rekke og rad bortover langs nordsiden av en bilvei. En bilvei som ikke er plagsomt mye trafikkert. Noen av rutene ligger så nærme veien at en fint kan parkere på veiskulderen og sikre fra bilen. Majoriteten av ruter ligger selvfølgelig noe lengre fra veien. Feltet strekker seg over ca 2 km langs veien. Her har de fått presset inn ca 220 ruter så de ligger tett. (skirisport.no)

Noen hvile dager måtte til. De fylte vi med å reise til  høydepark Eden Adventure i Mèounes ,tur til Aix (bytur) og Verdon europas største kløft.

torsdag 18. november 2010

Veiledertur 12 - 14 okt (Skoletur)

Hodlekve - Nuken - Sogndal

For de som ikke vet hva en veileder tur er, kommer en liten forklaring. Vi som studerer 3 året på bachelor (b3 som det også kalles) skal ha med oss 2-4 stk 1 års studenter fra grunnfag idertt og 2 året friluftsliv på tur. Dette er ett valgfag for de som studerer grunn kurs idertt og obligatorisk for b2 friluftsliv.

Vanligvis pleier en b3 student å ha med seg 2-4 stk alene på tur. Men ettersom vi er ett stort kull på 27 stk har vi blitt rådet til å gå sammen i gruppe på to eller tre stk. Det er jo helt greit det, men synd vi ikke fikk teste oss helt på egenhånd. Nok om det, her kommer turen :

Marianne, Tove og jeg var veiledere for Ingebjørg, Olga, Vebjørn, Espen og Bjørn Ola

Før tur laget vi en tur plan der målene for turen var :

-       Bålfyring, mat på bål og bålkos
-      Orientering, sikre veivalg, kart og kompass
-      Lage steinovn
-      Ettablering av leir, bygge gapahauk

Altså målene for turen innebærer basis friluftsliv.

Planlegging før tur ble gjort på følgende måte. Vi som var veiledere hentet ut alt av fellesutstyr og fordelte dette innen i gruppen. Mandagen før tur møttes hele gruppen på butikken for å handele inn til fells middager.

Tirsdag møttes vi på sogndalbuss stasjon der vi tok bussen til Hodlekve.

Klare til avmarsj :)

Vi har fått litt "refs" av faglærene våre at vi har alt  for lite om faglige komponenter i bloggen vår.

Litt om gruppedynamikk : interaksjon mellom de forskjellige medlemmene, hvordan de kommuniserer med hverande, hvordan konflikter oppstår og løses, virkningen av de forventninger gruppa  stiller til den enkelte, presset mot solidaritet og konformitet, og gruppens utvikling over til. Hentet fra Priston & Gass (2005)

Altså det er det er foskjellige faser. Jeg vil nå fortelle litt om de forskjelige fasene der jeg gir eksempler fra turen vår:

1. Orienteringsfasen: bli kjent med hverander.

Førset møte med gruppa. Alle var litt spent. For min del var dette min første gang som veileder. Vi var tre veiledere så vi måtte være enige på forhånd hva vi skulle ta opp på førset møte med resten av gruppa. Dette gikk greit. Vi fant ut at nesten alle i gruppa kjente noen. Alle hadde bedrevet friluftsliv før, noe som gjorde jobben for oss veilederen litt enklere.

2. Konfliktfasen: bli bedre kjent og det kan oppstå ugenigheter.

Med denne gruppen opplevde vi ingen konflikter. Alle var flinke med å bidra og hjelpe hverander. Det fungeret veldig fint mellom oss veilederen også. Var det noe vi luret på hvordan vi skulle formidle til gruppa gikk vi til siden og fant ut av det.

3. Tilnærmingsfasen: en oss mentalitet, sterke bånd innen i gruppen.

Gruppa vår gikk rett fra orienteringsfasen over til denne fasen. Som nevnt tidligere så jobbet alle godt sammen. Denne fasen startet når vi ankom første leirsted. Det skulle bygges gapahauk, steinovn, fyre opp bål og sanke ved. Gruppemedlemene fordelte seg naturlig. Vi som veiledere hadde en ganske så grei jobb. Det var ingen som sto og så på. Alle biro til at leiren sto klar før det ble mørkt.

4. Utøvendefase: se hva den enkelte gruppemedlem er flink til å bruke det istede for å konsentrere seg om svakheter.

Denne fasen synes jeg at var tilstede under hele turen. F.eks de som kunne en del om orientering fikk vise sine kunskaper og lære de bort videre.

5. Bekreftelsesfasen: avsluttnigs stadie der gruppen har løst oppgaven.

Denne fasen kom frem siste dagen. Da gruppen var på vei hjem. Alle viste at målet var å komme seg tilbake til Sogndal. Da vi var på vei ned fra Nuken ble gruppa delt i to og alle gikk mot målet. Gruppa hadde utført alle målene på turen.

Litt om lederskapstiler:

Autokratisk lederstil: Her er veilederen som bestemmer. Denne rolla brukte vi som veiledere når vi planla turen vår. Vi bestemte hvor turen skulle gå, hva som skulle tas med osv.

Demokratisk lederstil: Her tar veilederen og gruppa avgjørelsen sammen. Denne lederstilen brukte vi f. eks når vi skulle finne leirplass. Alle var delaktige og vi bestemmte oss sammen for hvor vi ville slå opp leir.
Under denne turen bruket vi helt klart den demokratiske lederstilen mest fordi gruppen fungeret så godt sammen og det var ikke noe problem å finne løsningene sammen.

Abdikratisk lederstil: Her tar gruppa avgjørelsen, lederen trekker seg litt tilbake. Denne lederstilen ble f.eks brukt når vi skulle orientere oss til ett vann på nuken. Gruppa delte seg i to. Vi som veiledere delte oss naturlig på to grupper og fulgte gruppene til målet.

mandag 11. oktober 2010

Klatring på Leikanger

Har endelig fått klatret litt igjen etter å ha vært uten klatresko i over to uker. Vi tok turen ut til Leikanger på Lørdag 09.10. Det var strålende sol og god temperatur. Veldig fint klatrefelt med mange fine ruter. Gradene på rutene er fra 4 til -7. Flott klatrefelt med fin utsikt. Likte meg der så godt at vi tok turen ut igjen på søndag ettermiddag. Middagen ble laget på bål (pølser) og kaffen ble kokt! Nå er det bare å glede seg til Fankrike om litt under en uke :)

Jeg på led
Sara leder opp 6-

Elise pynter pølsepinnen sin
Tove i full konsentrasjon

Flott usikt

søndag 19. september 2010

Dyredalstinden og Nigardsbreen

De to siste helgene har jeg vært på Hurrungane og Nigardsbreen. Turen til Hurrungane ble egentlig veldig spontan. Fikk tilbud om å være med på Dyredalstidnen der vi skulle klatre på naturlige sikkringer. Været var ikke spådd noe særlig, men vi prøvde oss for det om. Kom på Turtagrø sent Lørdag og sto opp tilig Søndag. Brukte ca 3 timer inn til Banden ( dnt nød hytte). Vi fikk i oss litt varme og mat, jeg var veldig på vippefot om jeg skulle snu og gå tilbake eller snu. Det her var min føste tur på naturlige sikkringer etter kurset på Hemsedal pluss at det skulle klatres i fjell sko og på en bløt vegg. Vi kom frem lagde standplass og Endre leda opp første taulengde. Jeg kom halveis opp, der jeg skled og ikke kom meg vidre opp. Bestemte meg for at jeg ville ned igjen. Dette synes ikke jeg var noe særlig gøy. Det var tåke, regn og kaldt. Jeg tok fatt i fjell vett regel nr 8: "Vend i tide. Det er ingen skam og snu." De to andre gikk opp taulengden og rapelerte ned igjen. Jeg er glad for valget jeg tok, det hadde kosta meg mye krefter og komme meg opp for så gå ned igjen på ryggen rundt 4-5 timer. Jeg fikk kommet meg ut på en 10 timers tur, så det var ikke bortkasta tur :)
Dyredalstinden skal erobres til våren/ sommeren :)

Vått og tåkete

På vei ned igjen i tåka

I helga dro vi en gjeng på 8 stk på Nigardsbreen. Det var spådd regn utover dagen på Lørdag så vi måtte ta en tilig start. Reiste fra Sogndal rundt 8. Ettersom det var en del av oss, og det var lengesiden mange av oss hadde vært på bree tok det litt tid og binde seg inn i taulag og huske alle rutinene. Jeg slengte meg ¨på den gruppa som skulle øve på kameratreddning. Brit, Marianne, Thomas og jeg fikk en oppfrisning :) Det var innmari gøy å være på bree igjen. Vi gikk litt rundt, noen klatra litt i en hule, vi kosa oss alle mann. For å ungå regnet gikk vi ned igjen rundt to tiden, da det begynte å små drypp.

Knoll og Tott...

Brit og jeg er fornøyd med dagen :)

Kamerat reddning

Neste helg går turen til Juvass. Årets første ski tur og kanskje en tur opp på Galdhøpiggen.

tirsdag 14. september 2010

"Turister" i Nærøyfjorden (Skoletur)

7. sept - 9 sept 2010

Mål for turen :
    Leif synger og forteller
  • Kjenne historia til sognafæringen og hvordan den vart brukt i Indre Sogn
  • Hvordan bruke robåt i friluftsliv undervisning
  • Gjennomføre trygg gruppeaktivitet på fjorden med robåt
  • Gjennomføre studenttema med tema turisme, naturbasert turisme og økoturisme

Ostesmaking
Sogn er kåra til ett av verdens beste reisemål. Vil og vakker natur møtte oss aledere i Undredal der vi hadde kjørt buss fra Sogndal. Leif tok oss imot  og fortalte om Undredals turist historie, men hans store lidenskap er nok ost. Han fortalte oss historien om Undredal og ostens historie. Viste ikke at en ost kan ha så mye historie bak seg. På lager hadde han også forteling og sang om huldre. Tilslutt fikk vi smake på Undredals ost. Smaken var litt spesiell men det var jo artig å få smake på osten vi hadde blitt fortalt så mye om.

Klar for å ro, brødrene Sjåk derimot...
Etter lunsj pakka vi sekkene i båtene og var klare for en fin og fredlig ro tur over til Dyrdal der vi skulle sove på en gammel skole. Båtturen startet fredlig. Jeg satt i fjeringen der vi var 11 man. 8 av oss rodde. Det tok en stund før alle klarte og ro i takt. Halvies bytta vi så de som ikke hadde rodd enda fikk prøve. Vi runda hjørnet på Beitlanipa der vi fikk oss en liten overaskelse. Vinden kom noe som førte til at det skapte bølger som igjen skapte vann i båten vår. Vi prøvde å krysse fjorden men fant fort ut at det ikke nytta. Vi rodde og rodde, men sto fast på en plass. Vinden og bølgene roet seg etterhver så vi prøvde på nytt og kom oss  noe bløte men trygt over til Dyrdal. På kvelden ble det bålkos, mat på bål , fisking og spilling av mafia. Jeg hadde også fremmføring av student tema der jeg tema var Turisme. Perfekte omgivelser for å fremmføre tema på.

Botolv viser oss rundt på museumet

Dag nr to skulle vi over til han godetse Botolv Hov på gardsmuseumet på Styvi. Han har vært med på Nrk programet  "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu." Før bodde han på Styvi både vinter og sommer, men nå var han blitt såpass gamel at han og kona bor der bare på sommertid. Botolv hadde mange historier på lager. Vi fikk omvisning på gardsmuseumet og skrev i gjesteboken. Marianne, Silja, Thomas og jeg gikk opp til Skogane. Ble veldig skuffa over at det ikke var noe utkikt der, vi gikk fort ned igjen. Silja bada og jeg fant ut at jeg hadde fått flottebitt for første gang i livet mitt.

Ekte vikingfolk
Det ble en tilig avmarsj fra Dyrdal. Vi måtte rekke å komme til Gudvangen rundt elvetiden der vi skulle møte en ekte Vikingmann. Denne mannen skal bygge verdens første vikingslansby der alle skal leve som vikinger. 2013 skal denne landsbyen stå klar. Vi fikk prøve oss på forskjellige viking leker. Turen avsluttes med som vanlig med en kort evaluering av turen. Det virket som alle har kost seg på denne turen. Jeg har iallefall følt meg som en turist, men istede for å ta turistbåten har jeg fått opplevd fjorden på nært hold, møtt de lokale menneskene og deres historier.

Jeg synses denne turen var veldig avslappende. Vi stressa alldri, hadde mye fritid og fikk gjøre litt som vi selv ville. Fikk lære mye om historien om Nærøyfjorden. Vi fikk oppleve nærøyfjorden på en veldig nært hold.

Silja, Brit og Marianne

Fikk sjøstrene, men ei ingen hai

mandag 13. september 2010

Klatrekurs (Skoletur)

Første tur ut for B3 friluftsliv var i uke 34: Klatrekurs Gol (Rottenheim) + NF grunnkurs fjell i Hemsedal

Målene for turen:
  • Kjenne til det viktigste i buldringens historie
  • Kjenne til hvordan man kan bruke buldring i veiledningssammenheng
  • Tilegne trygg ferdsel på lavlandsklipper
  • Gjennomføre trygg gruppeaktivitet på lave klipper eller klatrevegg med taubruk
  • Kunne formidle gode sikringsrutiner ved klatring på klippe og ved rappell

Mandag
Klassen møttes utenfor utstyrsboden mandags morgen der vi fikk utstyr vi manglet. Møtes senere i Gol der vi ble delt i to grupper. Disse gruppene beholdt vi resten av kurset. Min gruppe startet med buldring. Vi var veldig heldige med været. Det var sol og varmt. Perfekt vær for buldring. Jeg hadde aldri buldret ute før. Fant fort ut at jeg likte denne typen aktivitet veldig godt. Var vel litt nølende i starten. Turte blandt annet ikke å stole helt på

Tove viser skils :)

beina , men utover dagen så ble det bare artigere og artigere der jeg turte å satse mer. Vi fikk innføring i litt buldre historie, hvordan man spotter og litt buldre teknikk. Synes gruppa vår fungerte godt sammen. Vi hjalp hverandre og det var god stemning :)

En av de vanskligste rutene.

Sara har laget standplass.
Tirsdag
Denne dagen var det vår tur å prøve oss i klatre veggen. Det skulle øves på hvordan man setter standplass på naturlige sikkringer, topptau anker og rappellering. Jeg lærte mye nytt. Hadde knappt sett et kilesett før. Veilederne var veldig flinke med å forklare og vise. Rappeleringen var også forsåvidt ett nytt moment for min del. Vi Rappelerte to ganger hver. Siste gangen lærte vi mellomforankring. Dagen gikk fort. Det var mye nytt og sette seg inn i.

Rappellering på Rottenheim klatrefelt
Onsdag
Været var med gruppa vår på denne turen, vi fikk oppholdsvær under klatringen. Klatring på led med naturlige sikkringer og topptau klatring sto på skjema. Jeg personlig fikk ikke satt mange naturlige sikkringer, men jeg fikk klatra mye på topp tau. Utrolig gøy. Jeg var litt spent på og se om jeg kom til å like uteklatring. Det falt meg midt i blinken.Synes også klatrefelte passet for alle. Det var ruter for de mer erfarende og for de som ikke hadde klatra så mye. Jeg fikk iallefall ett meget godt læringsutbytte :)

Torsdag
Gruppa mi ble delt opp i små grupper der vi skulle være innom stasjoner som : talje 1/3, toppanker, prusik på faste tau, binde av taubrems og  nedfiring av hverandre. Nok en lærerrik dag. Vi avslutta kurset med en samling og evaluering av kurs og veiledere.

Denne turen fikk vi ligge på camping plass. Noe som var uvant, men det var veldig greit med tilgang på dusj, do, butikk og pizzeria :) Det ble slått opp ett stort telt til oppholdsted. Genialt for vår del der vi er vant med å ha med oss regnet på tur. Teltet ble velbrukt :) På kveldene ble det spilt volleyball, kortspill og det ble satt opp en slakk line.

NF grunnkurs Fjell
Etter mye om og men bestemte jeg meg for å ta ekstra kurset vi fikk tilbud om gjennom skolen. Vi ble igjen en gjeng på åtte stk pluss tre veiledere.

Målet for kurset:
  • Farer tilknyttet fjellklatring
  • Naturlige sikringer
  • Føringstandplass på naturlige sikringer
  • Ulike sikringsmidler
  • Talje/heise kamerat
  • Taulagsrutiner på flere taulengder
  • Å være en god nr 2, klatre trygt flere taulengder

Kurset ble holdt i Hemsedal. Der vi var på Skurvefjell i en dag og i en steinur i 2 dager.Vi hadde tre veiledere med oss hele tiden. Synes kuset var veldig nyttig for min del ettersom jeg er ganske fersk i klatring. Mitt mål fremover er å ivareta det jeg har lært, dra på klatreturer så ofte som mulig. Øvelse gjør mester :)

To av tre taulengder opp Skurvefjell