søndag 19. september 2010

Dyredalstinden og Nigardsbreen

De to siste helgene har jeg vært på Hurrungane og Nigardsbreen. Turen til Hurrungane ble egentlig veldig spontan. Fikk tilbud om å være med på Dyredalstidnen der vi skulle klatre på naturlige sikkringer. Været var ikke spådd noe særlig, men vi prøvde oss for det om. Kom på Turtagrø sent Lørdag og sto opp tilig Søndag. Brukte ca 3 timer inn til Banden ( dnt nød hytte). Vi fikk i oss litt varme og mat, jeg var veldig på vippefot om jeg skulle snu og gå tilbake eller snu. Det her var min føste tur på naturlige sikkringer etter kurset på Hemsedal pluss at det skulle klatres i fjell sko og på en bløt vegg. Vi kom frem lagde standplass og Endre leda opp første taulengde. Jeg kom halveis opp, der jeg skled og ikke kom meg vidre opp. Bestemte meg for at jeg ville ned igjen. Dette synes ikke jeg var noe særlig gøy. Det var tåke, regn og kaldt. Jeg tok fatt i fjell vett regel nr 8: "Vend i tide. Det er ingen skam og snu." De to andre gikk opp taulengden og rapelerte ned igjen. Jeg er glad for valget jeg tok, det hadde kosta meg mye krefter og komme meg opp for så gå ned igjen på ryggen rundt 4-5 timer. Jeg fikk kommet meg ut på en 10 timers tur, så det var ikke bortkasta tur :)
Dyredalstinden skal erobres til våren/ sommeren :)



                                  
                                           Vått og tåkete

På vei ned igjen i tåka


I helga dro vi en gjeng på 8 stk på Nigardsbreen. Det var spådd regn utover dagen på Lørdag så vi måtte ta en tilig start. Reiste fra Sogndal rundt 8. Ettersom det var en del av oss, og det var lengesiden mange av oss hadde vært på bree tok det litt tid og binde seg inn i taulag og huske alle rutinene. Jeg slengte meg ¨på den gruppa som skulle øve på kameratreddning. Brit, Marianne, Thomas og jeg fikk en oppfrisning :) Det var innmari gøy å være på bree igjen. Vi gikk litt rundt, noen klatra litt i en hule, vi kosa oss alle mann. For å ungå regnet gikk vi ned igjen rundt to tiden, da det begynte å små drypp.


Knoll og Tott...

Brit og jeg er fornøyd med dagen :)

Kamerat reddning

Neste helg går turen til Juvass. Årets første ski tur og kanskje en tur opp på Galdhøpiggen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar