mandag 13. september 2010

Klatrekurs (Skoletur)

Første tur ut for B3 friluftsliv var i uke 34: Klatrekurs Gol (Rottenheim) + NF grunnkurs fjell i Hemsedal

Målene for turen:
  • Kjenne til det viktigste i buldringens historie
  • Kjenne til hvordan man kan bruke buldring i veiledningssammenheng
  • Tilegne trygg ferdsel på lavlandsklipper
  • Gjennomføre trygg gruppeaktivitet på lave klipper eller klatrevegg med taubruk
  • Kunne formidle gode sikringsrutiner ved klatring på klippe og ved rappell

Mandag                                                                                                                                  
Klassen møttes utenfor utstyrsboden mandags morgen der vi fikk utstyr vi manglet. Møtes senere i Gol der vi ble delt i to grupper. Disse gruppene beholdt vi resten av kurset. Min gruppe startet med buldring. Vi var veldig heldige med været. Det var sol og varmt. Perfekt vær for buldring. Jeg hadde aldri buldret ute før. Fant fort ut at jeg likte denne typen aktivitet veldig godt. Var vel litt nølende i starten. Turte blandt annet ikke å stole helt på

Tove viser skils :)

beina , men utover dagen så ble det bare artigere og artigere der jeg turte å satse mer. Vi fikk innføring i litt buldre historie, hvordan man spotter og litt buldre teknikk. Synes gruppa vår fungerte godt sammen. Vi hjalp hverandre og det var god stemning :)

En av de vanskligste rutene.


Sara har laget standplass.
Tirsdag
Denne dagen var det vår tur å prøve oss i klatre veggen. Det skulle øves på hvordan man setter standplass på naturlige sikkringer, topptau anker og rappellering. Jeg lærte mye nytt. Hadde knappt sett et kilesett før. Veilederne var veldig flinke med å forklare og vise. Rappeleringen var også forsåvidt ett nytt moment for min del. Vi Rappelerte to ganger hver. Siste gangen lærte vi mellomforankring. Dagen gikk fort. Det var mye nytt og sette seg inn i.




Rappellering på Rottenheim klatrefelt
Onsdag
Været var med gruppa vår på denne turen, vi fikk oppholdsvær under klatringen. Klatring på led med naturlige sikkringer og topptau klatring sto på skjema. Jeg personlig fikk ikke satt mange naturlige sikkringer, men jeg fikk klatra mye på topp tau. Utrolig gøy. Jeg var litt spent på og se om jeg kom til å like uteklatring. Det falt meg midt i blinken.Synes også klatrefelte passet for alle. Det var ruter for de mer erfarende og for de som ikke hadde klatra så mye. Jeg fikk iallefall ett meget godt læringsutbytte :)
              



Torsdag
Gruppa mi ble delt opp i små grupper der vi skulle være innom stasjoner som : talje 1/3, toppanker, prusik på faste tau, binde av taubrems og  nedfiring av hverandre. Nok en lærerrik dag. Vi avslutta kurset med en samling og evaluering av kurs og veiledere.                                                


Denne turen fikk vi ligge på camping plass. Noe som var uvant, men det var veldig greit med tilgang på dusj, do, butikk og pizzeria :) Det ble slått opp ett stort telt til oppholdsted. Genialt for vår del der vi er vant med å ha med oss regnet på tur. Teltet ble velbrukt :) På kveldene ble det spilt volleyball, kortspill og det ble satt opp en slakk line.




NF grunnkurs Fjell
Etter mye om og men bestemte jeg meg for å ta ekstra kurset vi fikk tilbud om gjennom skolen. Vi ble igjen en gjeng på åtte stk pluss tre veiledere.  

Målet for kurset:
  • Farer tilknyttet fjellklatring
  • Naturlige sikringer
  • Føringstandplass på naturlige sikringer
  • Ulike sikringsmidler
  • Talje/heise kamerat
  • Taulagsrutiner på flere taulengder
  • Å være en god nr 2, klatre trygt flere taulengder

Kurset ble holdt i Hemsedal. Der vi var på Skurvefjell i en dag og i en steinur i 2 dager.Vi hadde tre veiledere med oss hele tiden. Synes kuset var veldig nyttig for min del ettersom jeg er ganske fersk i klatring. Mitt mål fremover er å ivareta det jeg har lært, dra på klatreturer så ofte som mulig. Øvelse gjør mester :)

To av tre taulengder opp Skurvefjell


Skurvefjell      


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar