tirsdag 14. september 2010

"Turister" i Nærøyfjorden (Skoletur)

        7. sept - 9 sept 2010  
                 
                              
    Mål for turen :
    Leif synger og forteller
  • Kjenne historia til sognafæringen og hvordan den vart brukt i Indre Sogn
  • Hvordan bruke robåt i friluftsliv undervisning
  • Gjennomføre trygg gruppeaktivitet på fjorden med robåt
  • 
  • Gjennomføre studenttema med tema turisme, naturbasert turisme og økoturisme




Ostesmaking
Sogn er kåra til ett av verdens beste reisemål. Vil og vakker natur møtte oss aledere i Undredal der vi hadde kjørt buss fra Sogndal. Leif tok oss imot  og fortalte om Undredals turist historie, men hans store lidenskap er nok ost. Han fortalte oss historien om Undredal og ostens historie. Viste ikke at en ost kan ha så mye historie bak seg. På lager hadde han også forteling og sang om huldre. Tilslutt fikk vi smake på Undredals ost. Smaken var litt spesiell men det var jo artig å få smake på osten vi hadde blitt fortalt så mye om.
                                                   



Klar for å ro, brødrene Sjåk derimot...
Etter lunsj pakka vi sekkene i båtene og var klare for en fin og fredlig ro tur over til Dyrdal der vi skulle sove på en gammel skole. Båtturen startet fredlig. Jeg satt i fjeringen der vi var 11 man. 8 av oss rodde. Det tok en stund før alle klarte og ro i takt. Halvies bytta vi så de som ikke hadde rodd enda fikk prøve. Vi runda hjørnet på Beitlanipa der vi fikk oss en liten overaskelse. Vinden kom noe som førte til at det skapte bølger som igjen skapte vann i båten vår. Vi prøvde å krysse fjorden men fant fort ut at det ikke nytta. Vi rodde og rodde, men sto fast på en plass. Vinden og bølgene roet seg etterhver så vi prøvde på nytt og kom oss  noe bløte men trygt over til Dyrdal. På kvelden ble det bålkos, mat på bål , fisking og spilling av mafia. Jeg hadde også fremmføring av student tema der jeg tema var Turisme. Perfekte omgivelser for å fremmføre tema på.





Botolv viser oss rundt på museumet


Dag nr to skulle vi over til han godetse Botolv Hov på gardsmuseumet på Styvi. Han har vært med på Nrk programet  "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu." Før bodde han på Styvi både vinter og sommer, men nå var han blitt såpass gamel at han og kona bor der bare på sommertid. Botolv hadde mange historier på lager. Vi fikk omvisning på gardsmuseumet og skrev i gjesteboken. Marianne, Silja, Thomas og jeg gikk opp til Skogane. Ble veldig skuffa over at det ikke var noe utkikt der, vi gikk fort ned igjen. Silja bada og jeg fant ut at jeg hadde fått flottebitt for første gang i livet mitt.








Ekte vikingfolk
Det ble en tilig avmarsj fra Dyrdal. Vi måtte rekke å komme til Gudvangen rundt elvetiden der vi skulle møte en ekte Vikingmann. Denne mannen skal bygge verdens første vikingslansby der alle skal leve som vikinger. 2013 skal denne landsbyen stå klar. Vi fikk prøve oss på forskjellige viking leker. Turen avsluttes med som vanlig med en kort evaluering av turen. Det virket som alle har kost seg på denne turen. Jeg har iallefall følt meg som en turist, men istede for å ta turistbåten har jeg fått opplevd fjorden på nært hold, møtt de lokale menneskene og deres historier.




Jeg synses denne turen var veldig avslappende. Vi stressa alldri, hadde mye fritid og fikk gjøre litt som vi selv ville. Fikk lære mye om historien om Nærøyfjorden. Vi fikk oppleve nærøyfjorden på en veldig nært hold.

 

 

Silja, Brit og Marianne


Fikk sjøstrene, men ei ingen hai


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar